Met een aantal woorden, door heel goed te luisteren, is hij in staat mensen hun eigen problemen op te laten lossen.

“Ik herinner me nog van onze eerste ontmoeting dat ik een échte luisteraar ontmoette. Ik merkte dat ik zelf heel makkelijk en open ging praten. Hij straalt daarin een soort rust en openheid uit. Al vrij snel daarna bedacht ik de bijnaam Doctor Martens. Niet alleen vanwege het schoenmerk, maar ook vanwege zijn kennis en psychologische aanpak. Wat dat betreft is het geen grijze consultant, maar iemand met een energie uitstraling. We werken haast als vrienden samen en ik heb ook het gevoel dat hij er helemaal bij hoort sinds 2001.”

 
D/DOCK - Business Coaching

Hoe gaan we van servet naar tafellaken?

“D/Dock en Martin kennen elkaar al langer dan ik Martin ken. Vanaf de oprichting in 2001 was hij als manusje van alles betrokken bij het bedrijf. Hij had goede contacten met mijn vorige zakelijke partner Wouter. Toen ik instapte in het bedrijf was het nog klein. Ik zag voornamelijk individuele creatieve geesten, én er was nog weinig cohesie en structuur om door te groeien naar een organisatie. We hebben ook een bijzondere cultuur. We zijn familiair en hebben inmiddels veertien tot vijftien nationaliteiten aan ons verbonden. Dus we hebben een internationale cultuur. Een grote meltingpot van mensen met allerlei karakterstructuren, die op dagelijks niveau werken ze samen en het helpt dan elkaars wereld te begrijpen, zodat je elkaar kunt helpen groeien. Hoe konden we vanuit daar van een servet naar een tafellaken groeien? Op aanraden van Wouter kwam ik in contact met Martin.”

De ziel

“Martin kende de ziel van D-Dock, omdat hij er vanaf het begin bij betrokken was. Hij wist wat voor energie er zat, wat onze filosofie is. En als extern consultant is dat lastiger. In die zin zat hij er al helemaal in. Vanuit het hart en de ziel van het bedrijf ging hij aan de slag op een aantal vlakken:

  • Een stroom met individuele coaching. Groeibriljanten werden extra gestimuleerd en op de rails gezet van hun eigen ontwikkelspoor.
  • Op groepsniveau gingen we met thema’s aan de slag als communicatie, feedback, samenwerking, transparantie, veiligheid. Zo creëerden we een vertrouwde omgeving voor groei.
  • Sessies waarin leidinggevenden ook onderdeel werden van cohesie.

Netwerkorganisatie

“Als ik denk aan een defining moment, dan denk ik aan het beetpakken van ‘onze seniorengroep’. In het proces van opschalen naar een tafellaken, diende ik me vanuit mijn rol vrijer te maken en interne verantwoordelijkheden te verleggen. Martin heeft voor een doorbraak gezorgd door in dat proces van zes individuen één groep te maken.

En tegelijkertijd leidde die doorbraak tot een belangrijke realisatie. Door deze stap ontstond er een tweedeling in het bedrijf. Door deze structuur aan te brengen, ontstond er een soort managementstructuur die niet bij de filosofie van ons bedrijf paste. We realiseerden ons dat we opereerden als een netwerkorganisatie. Ik heb dat besluit terug moeten draaien en tegelijkertijd moesten we met de teleurstellingen omgaan van die groep. Het hielp dat Martin vanuit veel theoretische kennis en cases uit kon leggen waarom die managementstructuur niet bij ons bedrijf paste. Dat werkte verbindend, want er ontstond begrip voor dit perspectief.”

Breekmomenten

“Martin hield zich ook bezig met persoonlijke coaching van mensen. En het bijzondere daarin is, dat hij bij een aantal mensen echte grote blokkades zichtbaar maakte. Hij zorgde voor breekmomenten, waardoor ze door die blokkades heen konden. En de wijze waarop hij dat doet is heel natuurlijk. Medewerkers zeiden: ‘voordat ik het wist, zat ik mijn hele eigen probleem aan hem uit te leggen.’ Mensen keken dan naar hem met een glimlach om hun gezicht. De verwachting was dat Martin zou zeggen wat er met iemand aan de hand was, maar dat was dus niet het geval. Dat is wat mij betreft het Martin effect. Met een aantal woorden, door heel goed te luisteren, is hij in staat mensen hun eigen problemen op te laten lossen.”

Groeicurve

“Inmiddels zijn we een tafellaken. En dat heeft uiteraard niet alleen met Martin te maken. Maar hij heeft een belangrijke bijdrage geleverd voor ons om tot een groeicurve te komen door aandacht te geven aan het ontwikkelpad van iedereen. Je ziet de impact van de interventies die hij deed. Door de aandacht die hij heeft voor het groeiproces bij mensen. Martin is mega ambitieus, mede gezien zijn sportieve achtergrond. De titel Raise the Bar komt niet uit de lucht vallen. Hij geeft alle energie en gaat er 120% voor. En doet geen kunstje.”

 

Coen van Dijck is sinds 2010 CEO van D/Dock. D/Dock is een ontwerpstudio en kijkt naar hoe de wereld er mooier en beter uit kan zien door middel van interieur design en architectuur.

Zeker in deze tijden van transitie speelt er veel op dit vlak. Neem alleen al de vraag: hoe de werkplek van de toekomst eruitziet.

Toen Coen instapte in het bedrijf, was het nog relatief klein en werkte er 15 man. Inmiddels is het bedrijf uitgegroeid tot een dynamische organisatie van 78 man. De uitdaging waar Coen voor stond bij zijn aantreden, was: “Hoe gaan we van servet naar tafellaken?”. Martin Blokker kwam de hoek om en ging aan de slag, samen met Coen, met deze uitdagende vraag.

Coen van Dijck
Partner - CEO D/DOCK