“Als je wilt groeien, heb je nieuwe klanten nodig”

Met die zin begin ik vaak het gesprek met oprichters die willen leren wat ze moeten doen om hun organisatie beter te laten presteren. Hoewel het een open deur van de buitenklasse is, merk ik dat het direct focus geeft aan het gesprek: “waar draait het nu echt om in deze organisatie?”. 
 
Als je de ambitie hebt om jouw organisatie te laten groeien, is het vermogen om op een herhaalbare en voorspelbare manier nieuwe klanten te vinden cruciaal. Dat vraagt om het ontwikkelen van (verkoop-)vaardigheden die aansluiten op de manier van inkopen van jouw klanten. 

Natuurlijk moet je dan gaan investeren in het aannemen van verkopers en aanbieden van sales trainingen. Dat is nog een open deur. Maar als die mensen en vaardigheden niet passen bij de organisatie als geheel, kun je later (vaak binnen 9 maanden) de “hiring mistakes” oplossen. 

Ik weet dat er dagelijks 10-tallen acties op je bordje liggen. De tijd en rust nemen om goed uit te zoeken welke talenten, motivatie, vaardigheden, etc. echt bijdragen aan het ontwikkelen van jouw organisatie past nu niet in je dag. Ik weet dat je aandacht gaat naar het afvinken van taken.

De uitspraak van Peter Drucker “Culture eats strategy for breakfast” is van toepassing op dit momenten. Als oprichter kun je niet vroeg genoeg beginnen met het bouwen van een cultuur. Een cultuur waarin duurzame presteerders zich kunnen ontwikkelen. Als startpunt kun je zelf beginnen met de vaardigheden te leren die horen bij “Deep Work” in plaats “Tasks Today”.

Begin door minimaal een uur per week tijd vrij te maken om je te verdiepen in het ontwikkelen van een cultuur. Zorg ervoor dat je een mentaal model daarvan ontwikkeld waarmee je naar je dagelijkse situaties en taken kijkt en vraag jezelf af “past dit gedrag in de organisatie die ik voor ogen heb?”.