“Zo had ik dat een jaar geleden niet gedaan”

“Hoe ga ik  leidinggeven aan de transitie van onze sector naar een duurzame productie en herstellen we de verbinding met de maatschappij”. 

Rond die vraag heb ik met een team 11 bijeenkomsten van een dag ontworpen. In december 2021 is deze “Learning Expedition” gestart. 

 

Gisteren heb ik met deze groep van 10 directeuren uit de Glastuinbouw teruggekeken op hun ervaringen. De verschillen tussen de deelnemers zijn opvallend. De groep start tegelijk maar iedereen staat op een ander vertrekpunt en leert onderweg andere dingen. Maar de groep als geheel leert ook en de onderlinge binding wordt sterker. “Ik heb veel aan deze groep gehad om een volgende stap te maken” is vaak genoemd. 

 

Als jij met jouw (management) team voor een uitdagende opdracht staat en iets wilt organiseren om als groep te groeien, parkeer het idee van een”Hei-dag”. Elke maand bij elkaar komen lijkt als een onneembare berg en zou ten koste te gaan van dagelijkse activiteiten uitvoeren. Vooruitkijkend is het lastig in te schatten hoe waardevol het is om wel die tijd te nemen. Vanuit het mentale model van hoe je nu naar de wereld kijkt, kun je je niets voorstellen wat de vooruitgang zal zijn als je een jaar de tijd neemt (en “op het proces te vertrouwen” zoals dat heet) om op een dieper niveau iets te leren. 

 

Ook deze groep was (zeer) sceptisch en ongeduldig in het begin: “dit schiet niet op” “we moeten nu in actie komen” “we zitten onze tijd te verdoen” heb ik verschillende keren voorbij horen komen. 

 

En nu ze terugkijken staan ze één voor één glimmend van trots te vertellen hoeveel er veranderd is in een jaar: “Een jaar geleden zou ik dat nooit gedaan hebben”, “Ik voel me veel zelfverzekerder om te gaan staan waarin ik geloof”.

 

Bij een programma van een dag kun je je iets voorstellen, bij een jaarprogramma niet. Dus is het makkelijker om voor een kort programma te kiezen. Maar als het nodig is om tot vernieuwing te komen, zul je ook de middelen die daarbij horen moeten kennen.